top of page
מידע מקצועי - חוקי עידוד

 הטבות המס על פי חוקי עידוד השקעות הון בשטחי יהודה, שומרון וחבל עזה

תיקון 226 לפקודה 

יוסי ירון, רו"ח (MBA), יולי 2016

 

 

החלת הטבות המס על פי הוראות החוק לעידוד השקעות הון והחוק לעידוד

השקעות הון בחקלאות בשטחי יהודה, שומרון וחבל עזה

 

סעיף 3א לפקודת מס הכנסה (להלן – הפקודה), קובע כי הכנסתו של אזרח ישראלי, שהופקה או שנצמחה באזור, יראו אותה כהכנסה שהופקה או שנצמחה בישראל.

"אזור" מוגדר בסעיף האמור כך: ""אזור" - כל אחד מאלה: יהודה והשומרון וחבל עזה, כולל השטחים הכלולים בתחום השיפוט הטריטוריאלי של הרשות הפלסטינית על פי ההסכם בדבר רצועת עזה ואזור יריחו שנחתם בקהיר בין ישראל לבין ארגון השחרור הפלסטיני, ביום כ"ג באייר התשנ"ד (4 במאי 1994)."

 

חוק לעידוד השקעות הון, התשי"ט-1959, וחוק לעידוד השקעות הון בחקלאות, התשמ"א-1980 (להלן - חוקי עידוד השקעות הון), אינם מעניקים סמכות לתת הטבות ומענקים מכוחם באזור. עם זאת מענקים לעידוד השקעות הון ניתנים היום באזור בהתאם להסדר מינהלי שנקבע בהחלטות ממשלה, הקובע הסדר מקביל להסדר לפי חוקי עידוד השקעות הון לעניין מענקים כאמור הניתנים בישראל (להלן - ההסדר המינהלי החל באזור).

 

במצב זה, אזרח ישראלי הפועל באזור נושא, מחד גיסא, במלוא החובות מכוח הפקודה, בדומה לאזרח ישראלי הפועל בישראל, אך מאידך גיסא אין הוא נהנה ממלוא ההטבות המוענקות מכוח חוקי עידוד השקעות הון לאזרח ישראלי הפועל בישראל.

 

תיקון 226 לפקודת מס הכנסה קובע בסעיף 3א לפקודה, שעניינו "הכנסה מאזור", כי תושב ישראל, או אזרח ישראלי כהגדרתו בסעיף 3א(א) לפקודה שהוא תושב האזור כהגדרתו באותו סעיף, שיש לו הכנסה שהופקה או שנצמחה באזור, והוא זכאי למענק לעידוד השקעות הון בשל המפעל שממנו הופקה או נצמחה אותה הכנסה, לפי ההסדר המינהלי החל באזור, זכאי, בשל אותה הכנסה, להטבות המס הניתנות בישראל לפי חוקי עידוד השקעות הון, בתנאים ובהיקף הקבועים באותם חוקים ובשינויים המחויבים.

bottom of page